Salam and welcome to the official blog of

Jom Kenal Qur'an (^^) :: جمعية خدمة القرءان







~Eid ul-adha~





Allah broadcasted in the al-Qur'an, in al-Hajj, verse 34-35:




وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِّن بَهِيمَةِ الاٌّنْعَـمِ فَإِلَـهُكُمْ إِلَـهٌ وَحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُواْ وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ - الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّـبِرِينَ عَلَى مَآ أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِى الصَّلَوةِ وَمِمَّا رَزَقْنَـهُمْ يُنفِقُونَ

34. And for every nation We have appointed religious ceremonies, that they may mention the Name of Allah over the beast of cattle that He has given them for food. And your God is One God, so you must submit to Him Alone. And give glad tidings to the Mukhbitin.

35. Whose hearts are filled with fear when Allah is mentioned, and the patient who bear whatever may befall them, and who perform the Salah, and who spend out of what We have provided for them.)






**JKQ mengucapkan Salam Idul-Adha kepada semua, serta selamat menjalankan ibadah haji dan ibadah qurban dengan sempurna kepada mereka-mereka yang berkenaan.Kullu 'Am wa Antum Bikhair.

Annual General Meeting JKQ 08/09

Tanggal 25 Oktober 2009, JKQ telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan bagi sesi 2008/2009. Mesyuarat Agung Tahunan, atau lebih dikenali sebagai AGM 08/09 telah diadakan di bangunan ADM LT 1 bermula pada jam 8.30 malam.

Antara isi mesyuarat ialah Pembentangan Laporan Aktiviti dan Laporan Kewangan 08/09, Pembubaran Ahli Lembaga Lama 08/09 serta Perlantikan Ahli Lembaga Baru 09/10.


Ucapan pembuka bicara daripada pengerusi majlis



Alunan bacaan Al-Qur'an memberkati majlis



Amanat-amanat akhir daripada Presiden JKQ 08/09



Sebahagian daripada hadirin dan hadirat



Madah azimat daripada Penasihat JKQ, Ustz Surur Shihabudin



Pembentangan Laporan Aktiviti 08/09 oleh Setiausaha Agung JKQ,
Akhi Saif




Pembentangan Laporan Kewangan 08/09 oleh Bendahari JKQ,
Ukhti Siti Sarah




Pengerusi dan setiausaha AGM JKQ 08/09



VIP dan dif jemputan




Mantan Presiden JKQ, Akhi Thaqif Ilman




Unit Multimedia




Barisan Kepimpinan Baru JKQ, untuk sesi 09/10




Simbolik penyerahan kuasa antara presiden lama dan baru




Ucapan sulung daripada Presiden JKQ 09/10, Ahmad Taqiyuddin




Penyampaian cenderahati kepada VIP dan dif jemputan




Bacaan doa khatimah oleh Ustz Nik




Sesi soal jawab dan komentar




Mantan Presiden JKQ, akhi Arshad turut hadir memberi sokongan




VIP dan dif menikmati juadah




Barisan komiti AGM JKQ 08/09


Alhamdulillah, berkat kerjasama dan persepakatan antara semua pihak, majlis AGM JKQ 08/09 telah berjalan dengan lancar. Bilangan hadirin yang menjayakan AGM kali ini juga boleh dibanggakan dan menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan. Insyallah, dengan izin-Nya, JKQ akan terus maju dari semasa ke semasa, di samping menjaga kebajikan ahli dan masyarakat berpandukan Al-Qur'an.

P/s : Jutaan penghargaan diucapkan buat semua individu yang menyumbang secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan AGM kali ni. Hanya Allah yang akan membalas jasa anda. Jazaakallah.

Nabi (s.a.w) pun lepak jugak… (Part 2)

Nabi (s.a.w) pun lepak jugak… (Part 2)

Dari topic yang lepas, kita boleh simpulkan 3 tips untuk melepak;

ketua
Nabi s.a.w. jadi ketua bila berkumpul dengan sahabat.
Pengaruh Baginda digunakan supaya topik-topik yang dibincangkan bermanfaat.
Nabi s.a.w. gariskan adab-adab tertentu (tidak mengganggu orang lain, beri salam pada orang yang lalu etc.)

budaya berfikir
Nabi s.a.w. galakkan budaya berfikir dengan soalan yang membina minda.
Walaupun cuma teka teki, tetapi tetap menjana pemikiran kita.

hormat-menghormati
Nabi s.a.w. didik sahabat saling hormat-menghormati.
Misalnya, Ibn Umar hormat pada sahabat yang lebih tua.
Dilihat sahabat-sahabat lain sibuk dan bersemangat mencari jawapan, jadi disimpan sahaja jawapannya.

Bila sahabat semua dah give up, Nabi s.a.w. pun beri jawapannya.
Jawapannya, pohon kurma.
Ibn Umar senyum sahaja.

On the way balik ke rumah, Ibn Umar beritahu ayahnya (yang tadi ikut sama dalam kumpulan mereka) yang beliau tahu jawapannya.
Tahu apa yang ayah Ibn Umar jawab?
“Aku lebih gembira jika engkau beritahu tadi (sebelum Nabi s.a.w. beri jawapan)”.

Selain itu, mari kita kongsi dua point lagi…


banggakan mak ayah
Benda kecil pun boleh banggakan mak ayah kita.
Contoh macam Ibn Umar tadi. Jawapan teka teki pun dah boleh buat ayah dia happy.
So, pahat dalam minda.
Mudah saja nak gembirakan mak ayah kita, jadi mudah juga nak lukakan hati mereka.

pohon kurma
Kenapa Nabi s.a.w. kata Muslim yang baik macam pohon kurma.
Pohon kurma banyak manfaatnya.
Tak percaya?
Anda boleh surf sendiri di Internet.
Mesti panjang senarai yang anda terima.
Begitulah Muslim yang baik, dirinya bermanfaat pada semua ciptaan Allah yang lain.

Sebelum saya akhiri, maaf atas salah silap kasar bahasa dalam artikel ni dan.. mesti ada yang tertanya-tanya pasal teka teki yang mula-mula tadi. Nak tahu jawapannya?

Keranda.
Fikir-fikirkan.

NABI S.A.W. PUN LEPAK JUGA......


Nabi (s.a.w) pun lepak jugak…


Saya kebetulan terdengar satu kuliah pendek di radio IKIM.fm.

Segmen REMAJA.
Topik kali itu ialah lepak.
Bagi saya cukup menarik.
Di sini saya olah semula, ikut kefahaman saya.

Sebelum itu, mari kita kongsi sebuah teka teki. Bunyinya:
Yang membuatnya, tidak mahu memakainya,
Yang membelinya pun tidak mahu memakainya,
Yang memakainya tidak tahu yang dia sedang memakainya.
Apa dia?

Sebut pasal teka teki, Nabi s.a.w. pun main teka teki dengan para sahabat.
Satu waktu, Nabi s.a.w. sedang duduk berkumpulan @ melepak dengan para sahabat.
Antaranya termasuklah Ibn Umar yang pada masa itu masih kecil.
Nabi s.a.w. keluarkan satu teka teki berbunyi (kalau tak silap), Muslim yang baik ini diibaratkan seperti apa?

Para sahabat pun sibuk berbincang mencari jawapan. Ibn Umar pada masa itu berfikir jawapannya mungkin pohon kurma.
Tetapi beliau tidak jawab kerana beliau adalah yang paling muda dalam kumpulan tersebut.

Apa sahabat2 nampak setakat ni?
Ingat, semua yang Nabi s.a.w. buat ada hikmah di sebaliknya


Bersambung…sabar ye =)

JANGAN RIYA' WAHAI SAUDARAKU!!!!


JANGAN RIYA’ WAHAI SAUDARAKU!!!!


Diriwayatkan dari Imam Abdullah bin Al-Mubarak,di dalam Kitab Al-Zuhd dan riwayat Ibnul Jauzi dalam Kitab Al-Maudhu’at daripada Khalid bin Maadan yang pernah berkata kepada Mu’az bin Jabal:


“Wahai Mu’az! Ceritakanlah kepadaku sebuah hadis yang pernah engkau dengar daripada Rasulullah S.A.W”


Berkata Khalid lalu Mu’az menangis sehingga aku sangka ia tidak dapat berhenti tetapi akhirnya Mu’az berhenti daripada tangisannya kemudian lalu Mu’az berkata: Aku mendengar Rasulullah S.A.W pernah berkata kepadaku:


Wahai Mu’az! Sebenarnya aku mahu menceritakan kepada kamu sebuah hadis. Jika engkau mampu memeliharanya, pasti ia akan memberi manfaat akan dikau di sisi Allah. Tetapi jika engkau mensia-siakannya dan tidak memeliharanya maka akan terputuslah hujjahmu di hadapan Tuhan pada hari kiamat nanti.


Wahai Mu’az! Sesungguhnya Allah telah menjadikan 7 orang malaikat sebelum Dia menciptakan langit dan bumi kemudian lalu ditentukanNya pada setiap langit seorang malaikat daripada mereka untuk menjaga pintu langit tersebut. Lalu naiklah malaikat Hafazhah yang membawa amalan hamba itu sampai kepada langit yang pertama. Mereka menganggap bahawa amalan itu baik dan sangat banyak lalu berkata malaikat penjaga langit pertama itu kepada malaikat Hafazhah:


“Pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannya. Akulah malaikat penjaga ghibah (mengumpat). Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang mengumpat orang lain itu dapat melalui aku untuk terus naik ke atas.
Kemudian datang pula malaikat Hafazhah membawa amalan seseorang hamba. Mereka menganggap bahawa amalan itu sangat baik dan sangat banyak (Malaikat itu barjaya melintasi langit yang pertama kerana orang yang mengerjakan amalan tersebut tidak terlibat dengan dosa mengumpat orang) sehingga mereka sampai ke langit yang kedua lalu berkata malaikat penjaga langit yang kedua itu :


“Berhenti kamu di sini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannnya kerana ia menghendaki dengan amalannya akan mendapat keuntungan dunia. Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang seperti ini melintasi aku untuk terus naik ke atas. Selain daripada itu ia juga suka membesarkan diri di dalam majlis perjumpaan. Akulah malaikat penjaga kebesaran”


Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba yang penuh dengan sinaran dan cahaya daripada pahala sedekah, sembahyang dan puasa. Para malaikat Hafazhah merasa hairan melihat keindahan amalan tersebut lalu mereka membawa amalan itu (melintasi langit yang pertama dan kedua) sehingga sampai ke pintu langit yang ketiga, maka berkatalah malaikat penjaga langit ketiga itu :


“Berhenti kamu di sisni dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannnya, belakang dan juga perutnya. Akulah malaikat ujub. Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang ujub dapat melintasiku. Ia beramal adalah dengan dorongan perasaan ujub terhadap dirinya.”


Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba sehingga mereka berjaya sampai ke pintu langit yang kelima seolah-olah amalan itu pengantin yang dihantar (disambut) ke rumah suaminya (maksudnya amalan itu berseri-seri) lalu berkata malaikat penjaga langit yang kelima :


“Berhentilah kamu di sini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannnya kerana ia tidak belas kasihan kepada hamba-hamba Allah yang terkena bala dan kesusahan bahkan ia merasa gembira dengan demikian. Akulah malaikat Rahmat. Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang seperti ini melintasi aku.”


Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba. Amalan itu ialah sembahyang, puasa, nafkah, jihad dan warak. Baginya bunyi (maksudnya bunyi zikir) seperti bunyi lebah dan baginya cahaya seperti cahaya matahari dan naiklah bersama amalan itu 3000 orang malaikat. Mereka telah berjaya membawanya sehingga sampai ke pintu langit yag ketujuh maka berkatalah malaikat penjaga langit tersebut :


“Berhentilah kamu di sini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannnya bahkan pukulkan pula akan muka orang yang mengerjakannya bahkan pukulkan pula akan seluruh anggoa badannya dan tutupkan ke atas hatinya. Akulah malaikat zikir ( zikir di sini bermakna : mencari sebutan, iaitu seorang yang beramal dengan tujuan supaya disebut-sebut oleh orang lain). Aku akan menghalang amalan orang yang riya dari sampai kepada Tuhanku. Ia beramal bukan kerana mencari keredhaan Allah tetapi hanya bertujuan supaya mendapat tempat yang tinggi di hati para fuqaha dan supaya disebut di kalangan para ulama’ dan supaya masyhur namanya di merata tempat. Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang riya’ itu melintasi aku kerana setiap amalan yang tidak ikhlas adalah riya’ dan Allah tidak akan menerima amalan orang yang riya’.”


Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba. Amalan itu berupa sembahyang, puasa, zakat, haji, umrah, akhlak mulia, banyak berdiam (daripada perkara yang tidak berguna) dan banyak berzikir. Amalan hamba ini diusung oleh para malaikat penjaga tujuh petala lagit sehingga mereka melintasi segala halangan dan sampai kepada Allah. Para malaikat itu berhenti di hadapan Allah dan bersaksi dengan keikhlasan dan kebaikan amalan tersebut lalu Allah berfirman kepada para malaikatNya :


“Kamu adalah yang bertugas menjaga amalan hambaKu ini dan sebenarnya Aku lebih mengetahui dengan segala isi hatinya. Ia sebenarnya tidak menghendaki akan Aku dengan amalannya tersebut. Ia hanya menghendaki sesuatu yang lain daripadaKu. Oleh kerana itu maka Aku turunkan ke atasnya akan laknatKu.


“Lalu para malaikat tadi berkata :


“Ke atasnya laknatMu dan juga laknat kami.” Lalu melaknat akan dia oleh 7 petala langit dan seisinya.


Mendengar sabda Rasulullah S.A.W ini lalu Mu’az menangis seraya berkata. “Engkau adalah RasulullahS.A.W. Sedangkan aku adalah Mu’az (hamba Allah yang bukan Rasul). Lalu bagaimana aku dapat selamat dan sejahtera.” Lalu Rasulullah S.A.W menjawab :


“Hendaklah engkau ikuti aku walaupun hanya dengan sedikit amalan. Wahai Mu’az jagalah lidahmu baik-baik daripada mencela saudaramu yang membaca Al-Quran (golongan ulama’) dan pertanggungkanlah segala dosamu ke atasmu dan jangan engkau mempertanggungkan dosamu k eatas mereka dan jangan engkau menganggap dirimu bersih dan jangan pula engkau mencela orang lain dan jangan engkau memuji dirimu di hadapan merreka. Dan jangan engkau campurkan urusan dunia di dalam urusan akhirat. Dan jangan engkau menyombong diri di dalam majlis nanti orang ramai akan takut kepadamu kerana kejahatanmu dan jangan engkau berbisik keada seseorang sedangkan seorang lagi ada di sisimu dan jangan engkau membesarkan dirimu maka akan terputus daripadamu segala kebaikan di dunia dan akhirat.


Allah telah berfirman :
Mafhumnya : Demi yang mencarik akan carikkan.
(Surah Al-Nazi’at. Ayat 2)


Apakah engkau ketahui wahai Mu’az siapakah mereka yang mencarik itu? Mu’az bertanya : “Ya Rasullullah, sebenarnya siapa mereka ?” Lalu Nabi S.A.W menjawab: “Itulah anjing-anjing garang di dalam api neraka yang akan mencarikkan daging sehingga sampai ke tulang.”
Mu’az bertanya: “Ya Rasulullah siapakah orang yang mampu melaksanakan segala perkara yang engkau sebutkan tadi? Dan siapakah yang akan selamat dari seksaan itu?” Nabi S.A.W menjawab: “Itu sebenarnya mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah”


Kemudian lalu Khalid bin Maadan berkata: “Maka aku tidak pernah melihat seseorang yang banyak membaca Al-Quranul Karim leih daripada Mu’az kerana beliau faham terhadap hadis yang besar ini.


Jadi sahabat2, mari kita bersihkan hati, teluskan jiwa dan ikhlaskan amalan. Hanya dengan itu amalan kita akan diterima Allah. INSYA ALLAH…
This is a special reminder to all of the viewers and JKQ's members!!

ALL OF YOU ARE KINDLY INVITED TO JKQ'S ANNUAL GENERAL MEETING ON :

-25TH OCTOBER 2009
-0845 PM
-ADM LT1

*REFRESHMENT WILL BE PROVIDED!! =)

SALAM LEBARAN



Perginya Ramadhan Tidak Dinanti,
Sayu diHati Tidak Terperi,
Moga Terkesan Peribadi Yang Murni,
Iman dan Taqwa Kekal Bersemi...

Datangnya Syawal Tanda Kemenangan,
Setelah Menempuh Puasa Sebulan,
Raikanlah Penuh Kesyukuran,
Agar Kita Dilimpahi Keberkatan...

Maaf diPohon Penuh Keikhlasan,
Atas Kesilapan yang Tak diSedari,
Buang Segala Persengketaan,
Kembalikan Ukhwah Satukan Hati...

Salam eid mubarak~
JKQ






Logo Baru

Bahagian Pub n Pro,mencadangkan ingin buat satu perubahan pada logo JKQ. Memandangkan logo JKQ tidak memenuhi ciri2 dan lambang sesebuah club,kami merasakan sebaiknya kita membuat ubah-suai yang lebih menarik dan melengkapkan logo tersebut dengan lebih sempurna.
Oleh itu, ingin kerjasama dari semua kita fikirkan bersama untuk merangka logo JKQ yang menunjukkan kesepaduan dari semua ahli. Syukria~
# Bukan ingin memperkecilkan logo sedia ada,tapi kami dimaklumkan logo kita terdapat kekurangan yang perlu disempurnakan.TQ.

Nur of Ramadhan 5-6 Sept 2009

Sebelum aktiviti mandi-manda

Ceria selepas bertadarus

Mereka memerlukan kita

JKQ telah bekerjasama dengan Titian Asli untuk menjayakan program bersama orang asli di Kg. Songkok,Batang Kali,Selangor. Alhamdulillah...segalanya berjalan lancar. Walaupun pada mulanya banyak kesulitan yang dihadapi,dengan pertolongan Illahi dan kerjasama dari semua hati-hati yang hadirkan diri kita tetap meneruskan apa yang telah dirancang dan direncanakan.
Tujuan kita ke sana bukan sahaja untuk mengenali mereka dengan lebih dekat,malah kita terapkan ke dalam diri mereka dengan deen Islam yang lebih utama. Walaupun kehidupan mereka nampak terasing dengan dunia kita,kita jangan sesekali memandang rendah terhadap makhluk yang sama taraf di sisi Illahi ini.
Terima kasih kepada sahabat2 yang terlibat...moga2 setiap langkah dalam menjayakan program ini dilipat gandakan dengan ribuan keampunan dari Illahi dan diberi sebanyak-banyak rahmat yang tak terkira luasnya. Lebih-lebih lagi kalian sudi meluangkan masa dan tenaga dalam bulan Ramadhan yang penuh barakah ini di mana tidak semua insan sanggup berkongsi sebahagian hidupnya bersama orang lain. Jazakumullahu Khaira~
Diharap,kita dapat teruskan aktiviti seperti ini pada masa akan datang dan jangan ada yang berundur untuk terlibat sama. Ini kerana,kita telah nampak di mana tanggungjawab kita.


"Dekatkanlah mereka dengan Islam...Hulurkan dengan kasih sayang..."

Make Ramadhan A Starting Point in Your Life

The month of Ramadan is a gift from our Lord. Its days are the sweetest of days and its nights are the most rewarding. Allah gives us this gift so we may purify ourselves, fortify our character, and aspire to greater spiritual heights, thereby attaining eternal bliss. It is a time for us to clean our slates and be forgiven our sins. It is a real opportunity for us to renew our commitment to our faith, perfect our moral character, and earn Allah's pleasure.

This is why Prophet Muhammad (peace be upon him) would give glad tidings to his Companions on the arrival of Ramadan:
The month of Ramadan has come to you, a blessed month, wherein Allah has enjoined fasting. It is a time when the gates of Paradise are opened, those of Hell are closed, and the devils are chained. In it is a night greater than a thousand months. Whoever is denied its goodness is truly bereft. [Musnad Ahmad and Sunan al-Nasâ'î]

Ibn Rajab says:

How can there be anything but glad tidings for the believer to hear that the gates of Paradise are open? How can there be anything but glad tidings for the sinner to hear that the gates of Hell are closed? How can any sane person not embrace the glad tidings that the devils are chained? How can this time of year even be compared to any other time?


Three Simple Steps

There are three simple steps we should take if we wish to make Ramadan a starting point to bettering our lives.

1. First, start out by feeling more responsible about how you behave in Ramadan.

In light of the great opportunities that Ramadan presents us with, we should feel an acute sense of responsibility about everything we say and do in Ramadan. This is the first critical step. We are all bound by the deeds that we do, and we will be held accountable by Allah to fulfill our duties and shun sinful deeds.

2. Work to infuse yourself with the spirit of this special month.

Ramadan has its own incomparable atmosphere. No other time of year is quite like it. Allah has singled out Ramadan for many blessings. He has given the month a number of distinctions. The most emphatic of these is when the Prophet declared that: "Whoever fasts Ramadan with faith, seeking Allah's reward, will be forgiven all previous sins." [Sahîh al-Bukhârî and Sahîh Muslim]
This is an immense opportunity to renew our faith. The chance to put our accumulated sins behind us really should inspire us and invigorate us.

The Prophet (peace be upon him) said: "Our faith gets worn out and shabby just like our clothing, so ask Allah to renew your faith." [Sahîh al-Jâmi` al-Saghîr (1590)]

The special atmosphere of Ramadan helps us to put our faith into practice, ad it is through practice that we truly reform our inner selves. The Prophet (peace be upon him) said: "Knowledge comes by way of learning, a patient character comes by practicing patience, striving for good brings good, and shunning evil protects one from evil."

3. Set for yourself practical and attainable Ramadan resolutions.

We should consider what we wish to accomplish in the blessed days and nights of Ramadan. We should be confident about ourselves and desire to do as much as we can, but at the same time be realistic about our time and our capabilities. We should set for ourselves genuinely reachable goals.

Pick up a pen and paper and write down what you want to accomplish this Ramadan. Plan out your Ramadan schedule so to your goals and aims will be perfectly clear to you and as well as how you are going to fit those goals into your already busy schedule. It is important to plan well, since as the old saying goes: "Whoever plans poorly, plans for failure."

Be honest with yourself. Write down what you wish to achieve in all aspects of your life: in your faith, character, interpersonal dealings, cultural development, et cetera. Avoid negative statements. Be positive in your choice of words, like: "I want to do so and so." "I want to achieve such and such."


Ramadan is a month wherein it is easy to perform good deeds. We observe the fast on a daily basis for the sake of our Lord. It is a time when worship and the remembrance of Allah become a believer's habit. The fast schedules our daily activities. We start our day with our pre-dawn meal and end it by breaking our fasts. We balance out our bodily nourishment with our spiritual enrichment.

Ramadan is a practical course for us in moral development, charity, and good conduct. We are reminded to help the less fortunate and to strive against our selfish tendencies. We must make sure to make use of what we learn in this course after the course comes to an end.

Ibn Rajab identifies two kinds of resolve: The first is the resolve we have to undertake a course of action. This is the resolve that gets things going. The second kind of resolve is the resolve to persevere. This is the resolve that gets us to our goals.

The devils are chained for a whole moth. In this time, we can accustom ourselves to improving our religious observance and our character. We should keep in mind that our Lord is our Lord in Ramadan and throughout the year. What we achieve in Ramadan is a real achievement when it becomes part and parcel of our lives.


adapted from Islamic Today,by Âdil Khawfî

memorizing the QURAN


* In what follows we list a few hints regarding memorizing the Qur’an, some of which were presented to us by the knowledgeable Sh. Osama Abdul-Azeem of Al-Azhar University in Cairo, Egypt.

* First, make sure to correct your tawbah (repentance to Allah), as sins do not leave any room for the Words of Allah. The Imam Al-Shafie has a famous verse of poetry in which he complained to his scholar about having difficulty in memorizing. His scholar advised him to abandon sins

* Have your intention ready, and bear in mind the reward and virtues of this great deed as mentioned in the Hadiths above. Ask Allah sincerely to assist you in accomplishing this.

* Dedicate a specific time each day (or every couple of days) for memorizing. This should be a time when you are not busy with other things.

* Use the same copy of the Qur’an each time. This is because your mind takes a ‘snapshot’ of the pages.

* Start with the surahs that are easiest to you. Many people recommend beginning with the last five juz’s (the 30th, then the 29th, and so on).

* Other surahs to begin with are those that you enjoy reciting most of all, and those that you frequently listen to and thus probably already know part of by heart.

* The younger you are, the easier it will be. As you grow older, you get busier and your capacity for memorizing decreases. However, it’s never too late in shaa Allah. If you haven’t memorized a lot during your childhood or teens, you can still catch up.

* After completing a couple of ayahs, recite them in the next nafl (voluntary prayer) that you pray. Alternatively, practice them with a friend or your spouse.

* Finally, it might be a good idea to work in groups, encouraging one another. If you are trying to get your children to memorize, you might want to create a sense of competition among them and then provide some reward to whoever memorizes best. May Allah guide us to all that pleases Him, Ameen.

OUR PAST PROGRAMS - 2008 :)

HOPE YOU ENJOY WATCHING THIS
video

IMPROVE YOUR RELATIONSHIP WITH QURAN



Are you one of those people who rarely touches the Qur'an? Or do you read daily, but don't find it is having the impact on you that it should? Whatever the case may be, these are some simple tips that can help you connect with the Qur'an.

1. Before you touch it, check your heart. The key to really benefiting from the Qur'an is to check your heart first, before you even touch Allah's book. Ask yourself, honestly, why you are reading it. Is it to just get some information and to let it drift away from you later? Remember that the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) was described by his wife as a "walking Qur'an": in other words, he didn't just read and recite the Qur'an, he lived it.

2. Do your Wudu (ablution). Doing your Wudu is good physical and mental preparation to remind you you're not reading just another book. You are about to interact with God, so being clean should be a priority when communicating with Him.

3. Read only 5 minutes everyday. Too often, we think we should read Qur'an for at least one whole hour. If you aren't in the habit of reading regularly, this is too much. Start off with just five minutes daily. If you took care of step one, Insha Allah (God willing), you will notice that those five minutes will become ten, then half an hour, then an hour, and maybe even more!

4. Make sure you understand what you've read. Five minutes of reading the Qur'an in Arabic is good, but you need to understand what you're reading. Make sure you have a good translation of the Qur'an in the language you understand best. Always try to read the translation of what you've read that day.

5. Remember, the Qur'an is more interactive than a CD. In an age of "interactive" CD-Roms and computer programs, a number of people think books are passive and boring. But the Qur'an is not like that. Remember that when you read Qur'an,you are interacting with Allah. He is talking to you, so pay attention.

6. Don't just read, listen too. There are now many audio cassettes and CDs of the Qur'an, a number of them with translations as well. This is great to put on your walkman or your car's CD or stereo as you drive to and from work. Use this in addition to your daily Qur'an reading, not as a replacement for it.

7. Make Dua (supplication). Ask Allah to guide you when you read the Qur'an. Your aim is to sincerely, for the love of Allah, interact with Him by reading, understanding and applying His blessed words. Making Dua to Allah for help and guidance will be your best tool for doing this.